Brev:
Søvn og trivsel i løbet af dagen
17. september 2007
Alder:
7 mdr.
Søvn og trivsel i løbet af dagen
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål vedrørende min søns trivsel og søvn i løbet af dagen. Vores søn er 7½ måned gammel.
Vi undrer os lidt over hvorfor han oftes kun vil sove 1 time ad gangen, men så til gengæld 4-5 gange i løbet af dagen. Det vil være okay hvis han så i det mindste virker frisk når han er vågen, men der går sjældent mere end en ½ time før han begynder at blive pylret og gnide i øjnene.
Jeg synes det ville være bedre med en lidt længere lur om eftermiddagen, men det lykkes kun sjældent.
Som det ser ud nu sover han rigtig godt om natten - han bliver puttet kl. 19.30-20.00 og sover til 7.00-8.00 - vi er kun inde hos ham et par gange i løbet af natten hvor han lige bliver flyttet lidt eller får sutten.
Han er sjældent vågen mere end 1 time før han kommer i barnevognen og sover 1 time. Så er han nok vågen 1½ time igen og sover 1 time og sådan fortsætter det resten af dagen.
Jeg har prøvet at gå med ham når han vågner, men synes ikke det lykkes at få ham til at sove igen. Ved ikke om jeg skal forsøge at holde ham vågen noget længere ad gangen, selvom det ikke lige er det mest spændende. Jeg har læst et sted at børn kun har brug for at sove 2 gange i løbet af dagen og så måske en lille lur igen sidst på eftermiddagen.
Det bekymrer mig bare - bliver lidt urolig for om der er noget andet i vejen - men igen er det fordi jeg sammenligner med andre børn på hans alder.
Vi har f.eks. store problemer med at være med til babysvømning for han næsten altid er træt og bliver total hysterisk.
Måske du har et par gode råd eller forslag til os?
Kan det være noget med hans mad? - Jeg skriver også lige hvad han typisk får at spise på en dag - det er altsammen cirka tidspunkter:
07.30: 200 ml mme
10.00: 200 ml mme
12.30: Grød (flerkorns, havre eller øllebrød
15.30: 200 ml mme
18.00: mos - typisk kartofler, gulerødder, squash og lidt kød
19.15: tilbudt 200 ml flaske, men får det sjældent drukket
Jeg synes det er svært at komme op på 750 ml mme hvis der skal flere grød/mos måltider ind.
Håber du kan hjælpe med lidt gode råd. - Eller fortælle os det er helt normalt.
Med venlig hilsen
Camilla