Søvn og trivsel i løbet af dagen

17. september 2007

Alder:
7 mdr.

Søvn og trivsel i løbet af dagen

Hej Helen

Jeg har et par spørgsmål vedrørende min søns trivsel og søvn i løbet af dagen. Vores søn er 7½ måned gammel.

Vi undrer os lidt over hvorfor han oftes kun vil sove 1 time ad gangen, men så til gengæld 4-5 gange i løbet af dagen. Det vil være okay hvis han så i det mindste virker frisk når han er vågen, men der går sjældent mere end en ½ time før han begynder at blive pylret og gnide i øjnene.
Jeg synes det ville være bedre med en lidt længere lur om eftermiddagen, men det lykkes kun sjældent.

Som det ser ud nu sover han rigtig godt om natten - han bliver puttet kl. 19.30-20.00 og sover til 7.00-8.00 - vi er kun inde hos ham et par gange i løbet af natten hvor han lige bliver flyttet lidt eller får sutten.

Han er sjældent vågen mere end 1 time før han kommer i barnevognen og sover 1 time. Så er han nok vågen 1½ time igen og sover 1 time og sådan fortsætter det resten af dagen.

Jeg har prøvet at gå med ham når han vågner, men synes ikke det lykkes at få ham til at sove igen. Ved ikke om jeg skal forsøge at holde ham vågen noget længere ad ...

Annonce

... gangen, selvom det ikke lige er det mest spændende. Jeg har læst et sted at børn kun har brug for at sove 2 gange i løbet af dagen og så måske en lille lur igen sidst på eftermiddagen.

Det bekymrer mig bare - bliver lidt urolig for om der er noget andet i vejen - men igen er det fordi jeg sammenligner med andre børn på hans alder.

Vi har f.eks. store problemer med at være med til babysvømning for han næsten altid er træt og bliver total hysterisk.

Måske du har et par gode råd eller forslag til os?

Kan det være noget med hans mad? - Jeg skriver også lige hvad han typisk får at spise på en dag - det er altsammen cirka tidspunkter:

07.30: 200 ml mme
10.00: 200 ml mme
12.30: Grød (flerkorns, havre eller øllebrød
15.30: 200 ml mme
18.00: mos - typisk kartofler, gulerødder, squash og lidt kød
19.15: tilbudt 200 ml flaske, men får det sjældent drukket

Jeg synes det er svært at komme op på 750 ml mme hvis der skal flere grød/mos måltider ind.

Håber du kan hjælpe med lidt gode råd. - Eller fortælle os det er helt normalt.

Med venlig hilsen

Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet